Teltház az Orfeo koncerten archivum
Nagyszabású virágvasárnapi koncertet adott az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus március 24-én a Magyar Tudományos Akadémia Dísztermében. A díszterem zsúfolásig megtelt vendégekkel, az érdeklődés rendkívül magas volt. Az estén Georg Friedrich Händel egyik legismertebb alkotása a Messiás volt hallható. A koncert karmestere Vashegyi György volt.


Az I. kerületben lassan hagyománnyá válik, hogy az adventi koncerteken kívül virágvasárnapi koncerteket is szervez az Orfeo Zenekarral és a Purcell Kórussal együttműködve a Budavári Önkormányzat. Az Önkormányzat és a zenekar együttműködése 10 éve tart. A zenekar és a kórus előadásában az elmúlt években olyan híres zeneszerzők művei csendültek fel, mint például Davide Perez: Nagyheti lamentációk vagy Gennaro Manna: Nagyheti responzóriumok című művei. Az idei évben Händel nagyszabású oratóriumát, a Messiást hallgathatták meg az érdeklődők.


A megváltástörténetet feldolgozó oratórium szövegét a vagyonos műpártoló Charles Jennens állította össze az Ó- és az Újszövetség részleteiből. Hatalmas népszerűségét hangvételének, érdekes dallamainak, izgalmas harmóniáinak, áttetsző ellenpontművészetének, változatos - áriákat, recitativókat, kórustételeket, zenekari számokat felsorakoztató - szerkezetének köszönheti a mű. Szövegkönyve annyiból szokatlan, hogy cselekmény helyett a keresztény megváltáseszméről elmélkedő tételekből áll. Angol nyelvű szövegét a Bibliából meríti, az Ótestamentum próféciáitól Jézus életén keresztül a feltámadásig. A Messiás korabeli népszerűségét bizonyítja, hogy Händel haláláig három tucatszor szólalt meg Londonban.


Az előadás londoni bemutatója 1743 tavaszán volt a Covent Gardenben. Nagy-Britanniában szokássá vált, hogy a Messiás legismertebb részlete, a kórus által előadott Halleluja alatt a közönség állva hallgatja a zenét. A szokás eredete II. György királyhoz fűződik, aki a londoni premier előadásán, amikor az énekkar rázendített a „For the Lord God omnipotent reigneth" dallamára, elragadtatásában felállt. Azóta hagyomány Angliában, hogy e tételt, azaz a Halleluja-kórust állva hallgatja végig a közönség.


A koncerteken Händel mindig az adott körülményekhez: a helyszínhez, a rendelkezésre álló hangszeresekhez és énekes szólistákhoz alakította a művet. Átdolgozta például a hangszerelést, tételeket transzponált, húzott ki és adott hozzá.

A Messiás esetében tehát a legtöbb mai előadás több korabeli verzióból válogatva állít össze egy új egészet. Éppen ezért volt különleges Vashegyi György és együtteseinek vállalkozása, hogy a mindössze huszonnégy nap alatt papírra vetett ősváltozatot szólaltatták meg, mely ilyen formában Händel életében valószínűleg csak a dublini bemutatón hangzott el 1742. április 13-án.


2013.03.26 14:48
vissza
Hírlevél

Programok

Hirdetés